top of page
Naturens spisekammer

INTRO

 

I skal gå på opdagelse i naturen og lære dens spisekammer at kende. Den danske natur byder nemlig på masser af urter, svampe, tang, nødder og bær, som kan indsamles og bruges til madlavning. Det kalder man også for at sanke. Hjemme på skolen skal I tilberede en ret, hvor mindst én af råvarerne indgår. God appetit!
 

 

Forberedelse 

> Læs fagtekster om Stenalderhjernen
 

DET SKAL I

1) Forbered jer på at indsamle vilde råvarer 

2) Tag ud på sanketur  

3) Tilbered et måltid, hvor råvarerne indgår. 

Formål med opgaven

  • I øger jeres forståelse for et naturområde og dets planteliv.
     

  • I får udvidet jeres råvarekendskab og støder muligvis på nye smagsoplevelser.
     

  • I lærer at håndtere naturens spisekammer på en respektfuld og bæredygtig måde.
     

  • I lærer at tilberede en ret, hvori de indsamlede råvarer indgår.
     

 

Tidsforbrug: 5-6 lektioner á 45 min. 
 

Fag: Madkundskab og geografi

1) Forbered jer på at indsamle vilde råvarer  

1) Start med at finde ud af, hvilket naturområde I skal ud og sanke i. Det kan være en skov, eng, søbred eller strand. Det kan også være, I vælger at gå en tur i den lokale park.

 

2) I inddeles i grupper. Mindst en i gruppen downloader app’en ‘Vild Mad’ og opretter en profil. Inde i app’en skal I læse om de forskellige planter, som gror på det naturområde, I skal besøge.

  • Under ‘Råvarebeskrivelserne’ kan I se planternes kendetegn, så I har lettere ved at finde dem og ikke forveksler dem med giftige planter.

  • App'en giver også tricks til, hvordan I plukker planterne, og I kan finde opskrifter, hvor de vilde råvarer indgår. 

 

3) Snart skal I ud for at sanke råvarer. Sanke betyder at samle, og det er en gammel tradition i Danmark, at man finder bær, svampe mm. og tager det med hjem. Før i tiden måtte man samle nok til at fylde en hat, men i dag, hvor de færreste går med hat, er reglen, at man må fylde en lille bærepose med ting fra naturens spisekammer.

  • Gennemgå reglerne for, hvad man må og ikke må, når man er ude for at sanke vilde råvarer.  

Tag med biologistuderende Signe fra Natur Retur på sanketur. 

Sankeregler

  • Lad være med at plukke for meget. Der skal også være lidt til andre, der gerne vil sanke, og planten skal have en chance for at komme igen næste år.
     

  • Pas på I ikke kommer til at tage nogle planter, der er giftige. Man kan f.eks. nemt komme til at forveksle spiselige ramsløg med giftige liljekonvaller.
     

  • Tag kun de pæne planter – undgå dem med skimmel eller pletter.
     

  • Pluk ikke råvarer tæt ved forurening som f.eks. en befærdet vej.
     

  • Vask planten grundigt, så I ikke risikerer at spise jord, der kan indeholder bakterier, som man bliver syg af at spise. 
     

  • Pas på naturen – undlad at træde andre planter i stykker eller hærge naturen.
     

> Se alle sankereglerne 


Det er bæredygtigt at sanke

 

  • Ved at plukke maden direkte fra naturen bruger man hverken CO2 til transport af fødevarer eller til fremstilling af emballagen. 
     

  • Man undgår sprøjtegifte, som skader miljøet.
     

  • At sanke kan være med til at øge ens respekt og forståelse for naturen. 

Illustrated Rosemary

2) Tag ud på sanketur

Nu skal I tage ud til det naturområde, hvor I skal sanke. I skal gå sammen i gruppen og bruge app’en til at lede efter spiselige råvarer, som gror i området.

 

Når I har fundet en plante, skal I huske at tjekke, om den lever op til de råvarebeskrivelser af planten, der findes inde i app’en. Prøv at lægge mærke til, hvordan planten ser ud, dufter, og i hvilket terræn den vokser. Dermed kan I bedre undgå at indsamle giftige planter. For en sikkerheds skyld skal I dog huske at tjekke med jeres lærer, om I må smage på en plante.

Illustrated Mint

3) Tilbered et måltid af jeres vilde råvarer

Hjemme på skolen skal I finde en madopskrift, hvori mindst en af de vilde råvarer fra jeres tur indgår. Det kan I gøre i app’en ‘Vild Mad’ eller på Naturstyrelsens hjemmeside. Hvis I for eksempel har fundet en masse blandede urter, kan I lave urtesmør, som serveres til en bagekartoffel eller et hjemmebagt brød. I kan også lave en marmelade ud af vilde bær eller frugter. Der er masser af muligheder.
 

Når I har fundet en opskrift, skal I ud og købe de resterende ingredienser, som skal bruges til retten. Herefter skal I gå i gang med madlavningen.  

Jam Jars

Til læreren

Forløbet lægger op til, at eleverne selv finder opskrifter med vilde råvarer og derefter køber resten af ingredienserne. For at gøre forløbet kortere kan du også udvælge nogle retter på forhånd og købe ind til det.

vildmad.dk findes masser af opskrifter, hvor der indgår vilde råvarer. På sitet kan du også finde inspiration til andre undervisningsforløb med vilde råvarer. 


FAGLIGE MÅL:

Madkundskab 

  • Eleven kan udvælge opskrifter og planlægge indkøb efter formål

  • Eleven kan vurdere fødevarers bæredygtighed

  • Eleven kan sammensætte velsmagende retter af givne fødevarer

  • Eleven kan etablere smagsfulde og værdifulde måltider.

 

Geografi

  • Eleverne opnår viden om aktuelle problemstillinger med naturfagligt indhold.

  • Eleverne opnår viden om begrebet bæredygtighed. 

Opsamling i klassen

  • Hvordan var det at indsamle vilde råvarer i naturen?
     

  • Lærte I nogle nye planter, nødder eller svampe at kende?
     

  • Hvordan var det at lave mad med vilde råvarer, som I selv havde indsamlet i naturen?
     

  • Hvordan smagte maden?
     

  • Kunne I forestille jer at tage ud og sanke igen en anden gang?

bottom of page