Tag på by- og naturvandring
INTRO
I skal ud og opleve, hvilken forskel det gør, om man opholder sig i en støjende by eller i den rolige natur. I skal derfor ud i to meget forskellige miljøer og være stille både sammen og hver for sig. Undervejs skal I registrere, hvad I sanser, og hvilke tanker der går gennem hovedet. Hjemme på skolen arbejder I videre med jeres oplevelser ved at skrive et essay.
​
Forberedelse
> Læs fagtekster om Stenalderhjernen
DET SKAL I
​
1) Tag ud i et bymiljø og vær stille og registrer, hvordan det opleves.
​
2) Tag ud i naturen og vær stille og registrer, hvordan det opleves.
​
3) Skriv et essay om jeres by- og naturvandring.
Formål med opgaven
-
I oplever forskellen ved at opholde jer i to meget forskellige miljøer.
-
I lærer at sætte ord på jeres oplevelser og reflektere over dem ved at skrive et essay.
Tidsforbrug: 4 lektioner á 45 min. plus transporttid.
Fag: Dansk
1) Tag ud i et bymiljø og vær stille
-
Sammen med jeres klasse eller gruppe tager I hen til et trafikeret bymiljø.
-
Når I er kommet frem, skal I gå en tur sammen uden at tale med hinanden. I skal gå rundt stille sammen i cirka 10 min. Hvis I har en alarm på jeres mobil, så sæt den til, så I ikke behøver holde øje med tiden.
-
Prøv at lægge mærke til, hvordan det er at gå rundt i byen uden at måtte snakke sammen og heller ikke har musik i ørerne – men bare går rundt og opfanger byens indtryk. Hvad ser og hører I? Hvad kan I lugte, og hvilke stemninger oplever I? ​Hvilke tanker flyder gennem hovedet?
-
Når de 10 minutter er gået, skal I skilles og gå hver for sig. Men først aftaler I, hvor og hvad tid I mødes i gruppen igen.
-
I skal nu hver især gå ud og finde et velegnet sted, hvor I kan sidde for jer selv. Det skal helst være et trafikeret sted, hvor der er meget aktivitet. Det er vigtigt, at I sidder alene og ikke snakker med nogen andre. I skal blive siddende for jer selv i 10 min. Hvis I har en alarm på jeres mobil, så sæt den til, så I ikke behøver holde øje med tiden.
-
I løbet af de 10 minutter skal I notere alle jeres indtryk og tanker ned på et ark papir. I skal forsøge at notere jeres tankestrøm ned uden at tænke så meget over, hvad I skriver (stream of consciousness). Hvad ser og hører I? Hvad kan I lugte, og hvilke stemninger oplever I? ​Hvilke tanker flyder gennem hovedet?
​
​2) Tag ud i naturen og vær stille
-
Når de 10 minutter er gået, mødes I med jeres gruppe på det aftalte sted og tager videre til en skov, park eller et andet nærliggende grønt område. Nu gentager I de samme to øvelser, som I lige har lavet:
-
I går en tur på 10 minutter sammen uden at tale med hinanden og uden at lytte til musik eller noget. Hvis I har en alarm på jeres mobil, så sæt den til 10 minutter, så I ikke behøver holde øje med tiden.
-
Prøv at lægge mærke til, hvordan det er at gå rundt i naturen uden at måtte snakke sammen, men bare går rundt og opfanger naturens indtryk. Hvad ser og hører I? Hvad kan I lugte, og hvilke stemninger oplever I? ​Hvilke tanker flyder gennem hovedet?
-
Når de 10 minutter er gået, skal I skilles og gå hver for sig. Men først aftaler I, hvad tid I mødes igen for at tage tilbage til skolen.
-
I skal nu hver især gå ud og finde et velegnet sted, hvor I kan sidde for jer selv. Det skal være et roligt sted væk fra stier og anden aktivitet. Det er vigtigt, at I sidder alene og ikke snakker med nogen andre. I skal blive siddende for jer selv i 10 min. Hvis I har en alarm på jeres mobil, så sæt den til, så I ikke behøver holde øje med tiden.
-
I løbet af de 10 minutter skal I notere alle jeres indtryk og tanker ned på et ark papir. I skal forsøge at notere jeres tankestrøm ned uden at tænke så meget over, hvad I skriver (stream of consciousness). Hvad ser og hører I? Hvad kan I lugte, og hvilke stemninger oplever I? ​Hvilke tanker flyder gennem hovedet?
-
Når de 10 minutter er gået, mødes I med jeres gruppe på det aftalte sted og tager tilbage til skolen.
-
Hjemme på skolen samler I op i klassen og snakker om, hvordan I oplevede de to forskellige miljøer.
​
​

Print opgaven og tag den med ud.
3) Skriv et essay om jeres by- og naturvandring
1) Nu skal I arbejde videre med jeres oplevelser i byen og i naturen ved at skrive et essay. Essayet skal være en halv til en side langt. Det skal handle om forskellen mellem at opholde sig i byrummet versus det at opholde sig i naturen. Til inspiration kan I med fordel bruge de tekster/noter, som I skrev under jeres udflugter.
2) Når I er færdige, kan I enten gå sammen to og to eller have en fælles klasseopsamling, hvor I læser nogle af jeres essays højt og responderer på hinandens tekster og refleksioner.
​
Hvad er et essay?
Et essay er en reflekterende tekst, hvor forfatteren forholder sig til et bestemt emne, kommer med konkrete oplevelser og reflekterer over det - gerne på en underholdende måde.
> Læs om essayets genretræk (i boksen Reflekterende tekst')
Til læreren
​
FAGLIGE MÅL
​
Dansk
-
Eleven kan indsamle oplysninger og disponere indholdet
-
Eleven har viden om argumenterende og reflekterende fremstillingsformer
-
Eleven har viden om genretræk
-
Eleven kan formulere egne oplevelser og sansninger i æstetisk sprog.
Opsamling i klassen
​
-
Hvordan var det at gå en tur i byen uden at måtte tale med hinanden?
På hvilken måde var det anderledes end at gå rundt i byen og snakke sammen?
-
Hvordan var det at sidde for jer selv i bymiljøet?
Hvad så og hørte I?
Hvilke lugte og stemninger opfangede I?
Hvilke tanker flød gennem hovedet?
På hvilken måde var det anderledes end at gå rundt i byen, som I plejer?
-
Hvordan var det at gå en tur i naturen uden at måtte tale med hinanden?
På hvilken måde var det anderledes, end da I gik rundt i byen uden at tale sammen?
-
Hvordan var det at sidde for sig selv i naturen?
Hvad så og hørte I?
Hvilke lugte og stemninger opfangede I?
Hvilke tanker flød gennem hovedet?
På hvilken måde var det anderledes, end da I sad stille for jer selv i byen?
