top of page
Tag på by- og naturvandring

INTRO

 

I skal ud og opleve, hvilken forskel det gør, om man opholder sig i en støjende by eller i den rolige natur. I skal derfor ud i to meget forskellige miljøer og være stille både sammen og hver for sig. Undervejs skal I registrere, hvad I sanser, og hvilke tanker der går gennem hovedet. Hjemme på skolen arbejder I videre med jeres oplevelser ved at skrive et essay. 

​

Forberedelse 

> Læs fagtekster om Stenalderhjernen


DET SKAL I

​

1) Tag ud i et bymiljø og vær stille og registrer, hvordan det opleves.

​

2) Tag ud i naturen og vær stille og registrer, hvordan det opleves. 

​

3) Skriv et essay om jeres by- og naturvandring.

Formål med opgaven

 

  • I oplever forskellen ved at opholde jer i to meget forskellige miljøer. 
     

  • I lærer at sætte ord på jeres oplevelser og reflektere over dem ved at skrive et essay.

     

Tidsforbrug: 4 lektioner á 45 min. plus transporttid.
 

Fag: Dansk

Print opgaven og tag den med ud.

1) Tag ud i et bymiljø og vær stille

 

  • Sammen med jeres klasse eller gruppe tager I hen til et trafikeret bymiljø.
     

  • Når I er kommet frem, skal I gå en tur sammen uden at tale med hinanden. I skal gå rundt stille sammen i cirka 10 min. Hvis I har en alarm på jeres mobil, så sæt den til, så I ikke behøver holde øje med tiden. 
     

  • Prøv at lægge mærke til, hvordan det er at gå rundt i byen uden at måtte snakke sammen og heller ikke har musik i ørerne – men bare går rundt og opfanger byens indtryk. Hvad ser og hører I? Hvad kan I lugte, og hvilke stemninger oplever I? ​Hvilke tanker flyder gennem hovedet?
     

  • Når de 10 minutter er gået, skal I skilles og gå hver for sig. Men først aftaler I, hvor og hvad tid I mødes i gruppen igen. 
     

  • I skal nu hver især gå ud og finde et velegnet sted, hvor I kan sidde for jer selv. Det skal helst være et trafikeret sted, hvor der er meget aktivitet. Det er vigtigt, at I sidder alene og ikke snakker med nogen andre. I skal blive siddende for jer selv i 10 min. Hvis I har en alarm på jeres mobil, så sæt den til, så I ikke behøver holde øje med tiden.
     

  • I løbet af de 10 minutter skal I notere alle jeres indtryk og tanker ned på et ark papir. I skal forsøge at notere jeres tankestrøm ned uden at tænke så meget over, hvad I skriver (stream of consciousness). Hvad ser og hører I? Hvad kan I lugte, og hvilke stemninger oplever I? ​Hvilke tanker flyder gennem hovedet?

​

​2) Tag ud i naturen og vær stille  
 

  • Når de 10 minutter er gået, mødes I med jeres gruppe på det aftalte sted og tager videre til en skov, park eller et andet nærliggende grønt område. Nu gentager I de samme to øvelser, som I lige har lavet: 
     

  • I går en tur på 10 minutter sammen uden at tale med hinanden og uden at lytte til musik eller noget. Hvis I har en alarm på jeres mobil, så sæt den til 10 minutter, så I ikke behøver holde øje med tiden. 
     

  • Prøv at lægge mærke til, hvordan det er at gå rundt i naturen uden at måtte snakke sammen, men bare går rundt og opfanger naturens indtryk. Hvad ser og hører I? Hvad kan I lugte, og hvilke stemninger oplever I? ​Hvilke tanker flyder gennem hovedet?
     

  • Når de 10 minutter er gået, skal I skilles og gå hver for sig. Men først aftaler I, hvad tid I mødes igen for at tage tilbage til skolen. 
     

  • I skal nu hver især gå ud og finde et velegnet sted, hvor I kan sidde for jer selv. Det skal være et roligt sted væk fra stier og anden aktivitet. Det er vigtigt, at I sidder alene og ikke snakker med nogen andre. I skal blive siddende for jer selv i 10 min. Hvis I har en alarm på jeres mobil, så sæt den til, så I ikke behøver holde øje med tiden.
     

  • I løbet af de 10 minutter skal I notere alle jeres indtryk og tanker ned på et ark papir. I skal forsøge at notere jeres tankestrøm ned uden at tænke så meget over, hvad I skriver (stream of consciousness). Hvad ser og hører I? Hvad kan I lugte, og hvilke stemninger oplever I? ​Hvilke tanker flyder gennem hovedet?
     

  • Når de 10 minutter er gået, mødes I med jeres gruppe på det aftalte sted og tager tilbage til skolen. 
     

  • Hjemme på skolen samler I op i klassen og snakker om, hvordan I oplevede de to forskellige miljøer. 

​

​

Print opgaven og tag den med ud.

3) Skriv et essay om jeres by- og naturvandring


1) Nu skal I arbejde videre med jeres oplevelser i byen og i naturen ved at skrive et essay. Essayet skal være en halv til en side langt. Det skal handle om forskellen mellem at opholde sig i byrummet versus det at opholde sig i naturen. Til inspiration kan I med fordel bruge de tekster/noter, som I skrev under jeres udflugter.

 

2) Når I er færdige, kan I enten gå sammen to og to eller have en fælles klasseopsamling, hvor I læser nogle af jeres essays højt og responderer på hinandens tekster og refleksioner. 

​

Hvad er et essay?


Et essay er en reflekterende tekst, hvor forfatteren forholder sig til et bestemt emne, kommer med konkrete oplevelser og reflekterer over det - gerne på en underholdende måde.

> Læs om essayets genretræk (i boksen Reflekterende tekst')

Til læreren

​

FAGLIGE MÅL

​

Dansk

  • Eleven kan indsamle oplysninger og disponere indholdet

  • Eleven har viden om argumenterende og reflekterende fremstillingsformer 

  • Eleven har viden om genretræk

  • Eleven kan formulere egne oplevelser og sansninger i æstetisk sprog.

Opsamling i klassen

​

  • Hvordan var det at gå en tur i byen uden at måtte tale med hinanden?
    På hvilken måde var det anderledes end at gå rundt i byen og snakke sammen?
     

  • Hvordan var det at sidde for jer selv i bymiljøet?
    Hvad så og hørte I?
    Hvilke lugte og stemninger opfangede I?
    Hvilke tanker flød gennem hovedet?
    På hvilken måde var det anderledes end at gå rundt i byen, som I plejer?
     

  • Hvordan var det at gå en tur i naturen uden at måtte tale med hinanden?
    På hvilken måde var det anderledes, end da I gik rundt i byen uden at tale sammen?
     

  • Hvordan var det at sidde for sig selv i naturen? 
    Hvad så og hørte I?
    Hvilke lugte og stemninger opfangede I?
    Hvilke tanker flød gennem hovedet? 
    På hvilken måde var det anderledes, end da I sad stille for jer selv i byen?

 © 2023 Undervisningsportalen YouGlobe
'Bliv glad i naturen' er støttet af Børne- og Undervisningsministeriets
udlodningsmidler til undervisning.

Didaktiske konsulenter:
Ditte Dyrgaard, Bente Thorne, Astrid Schrøder, Kia Lundsgaard,
Tine Dahlstrøm, Tobias Harpsøe og Søren E. Jakobsen.

​

​

bottom of page