Tag et skovbad
INTRO
I dette forløb skal I ud og 'bade i skoven' – det vil sige tilbringe god tid i skoven, hvor I ikke skal gøre andet end at bruge jeres sanser og prøve at føle jer ét med naturen. I skal måle jeres humør før og efter turen og sammenligne resultaterne.
Forberedelse
> Læs fagtekster til Stress af i naturen
DET SKAL I
1) Lær om immunsystemet og naturens sundhedsfremmende effekter.
​
2) Mål jeres humør ved hjælp af POMS-testen.
​
3) Tag et skovbad.
​
4) Mål ved hjælp af POMS-testen, om jeres humør har ændret sig efter skovbadet.
​
Formål med opgaven
​
-
I lærer om immunsystemet, og hvordan man selv kan gøre noget for at styrke det.
-
I får indblik i, hvorfor det er sundt for kroppen at indånde skovens dufte, røre ved skovens elementer og lytte til skovens lyde.
-
I lærer at indsamle og vurdere egne data.
Tidsforbrug:
3-4 lektioner á 45 min. Plus transporttid til og fra skoven.
Fag:
Biologi, idræt samt Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab.
1) Lær om immunsystemet og naturens sundhedsfremmende effekter
Det er godt for både krop og sind at tilbringe tid i skoven, mens man holder fokus på vejrtrækningen og oplever naturen med alle sine sanser. Og så kan det styrke immunsystemet.
> Læs teksterne om skovbad og immunsystemet
2) Mål jeres humør ved hjælp af POMS-testen
POMS står for Profile of Mood States og er en metode til at måle ens sindstilstand. I bliver præsenteret for 34 forskellige følelser og skal markere ud for hver af dem, i hvilken grad I oplever følelsen på det pågældende tidspunkt. I skal udfylde skemaet igen, når I kommer hjem fra skoven.
​
3) Tag et skovbad
​​
1) Begiv jer ud i skoven i grupper og giv jer god tid. Turen skal vare mindst to timer, og mobilen skal være slukket. I skal gå stille og roligt rundt og ikke have noget mål med turen.
2) I skal forsøge at indånde så meget af træernes fytoncider som muligt. Det gør I på følgende måde:
-
Træk vejret ind gennem næsen i syv sekunder.
-
Hold vejret i fem sekunder.
-
Ånd ud gennem munden i 10 sekunder.
-
Hvil i fem sekunder, inden I gentager øvelsen.
Efter nogle gentagelser, skal åndedrættet gerne være på plads, så I mere eller mindre automatisk trækker vejret på ovenstående måde.
3) Ret nu jeres opmærksomhed mod omgivelserne og brug jeres sanser:
-
Duftesansen: I bruger allerede duftesansen, når I indånder træernes fytoncider via vejrtrækningen.
-
Følesansen: Læg mærke til, hvordan vinden føles mod huden. Er det varmt eller koldt? Prøv at lægge jer ned i skovbunden, rør ved jorden, bladene og planterne. Prøv også at mærke træernes bark og stikke hænderne i noget vand.
-
Lyttesansen: Prøv at være helt stille og lægge mærke til, om I kan høre fugle eller andre dyr, og om I kan høre vinden.
-
Synssansen: Læg mærke til lyset og farverne i skoven. Måske spiller sollyset i bladene og skaber skygger på jorden under træerne. Måske er der områder med grønt mos eller hvide svampe, der lyser op i skovbunden.
Vidste I, at mange almindelige lægemidler er udvundet af træer? For eksempel stammer den aktive ingrediens i aspiriner fra piletræer.
4) Mål jeres humør ved hjælp af POMS-testen
Tilbage på skolen skal I nu igen måle jeres humør ved hjælp af POMS-testen. Sammenlign resultatet med den måling, I lavede, før I gik ud i skoven.
​
Til læreren
​
FORBEREDELSE
> Print POMS-testen ud i to eksemplarer til hver af eleverne.
FAGLIGE MÅL
Biologi:
-
Eleven opnår viden om menneskets bevægeapparat, organsystemer og regulering af kroppens indre miljø.
-
Eleven opnår viden om faktorer med betydning for kropsfunktioner, sundhed og kondition.
-
Eleven kan indsamle og vurdere data fra egne og andres undersøgelser i naturfag.
-
Eleven kan konkludere og generalisere på baggrund af eget og andres arbejde.
-
Eleven har viden om faktorer, der påvirker menneskets forsvarsmekanismer.
Idræt:
-
Eleven kan vurdere kvaliteter ved friluftslivsaktiviteter på land og i vand.
-
Eleven har viden om kvaliteter og kendetegn ved friluftsaktiviteter på land og i vand.
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab:
-
Eleven trænes i at vurdere sundhedsfaktorer i relation til eget liv.
Opsamling i klassen
​
-
Hvordan var det at bevæge sig stille og roligt rundt ude i skoven uden noget egentligt formål?
-
Hvordan var det at skulle trække vejret på en bestemt måde?
-
Kunne I dufte skoven? Hvis ja, hvilke dufte var mest dominerende?
-
Hvordan var det at 'føle' på skovens elementer?
-
Hvad kunne I høre – ud over stilheden?
-
Var der nogle særlige farver eller lys, som fangede jeres opmærksomhed?
-
Når I sammenligner de to POMS-tester, var der så forskel på før og efter skovturen?
-
Kan I ved at sammenligne klassens resultater sige noget generelt om, hvordan et skovbad kan have indflydelse på ens velvære?