top of page
På kirkebesøg med Lilith

INTRO

 

I dette forløb skal I på et lidt anderledes kirkebesøg. I skal opleve kirkerummet, mens I går rundt med en lydfortælling i ørene. I skal læse de to skabelsesberetninger fra Bibelen, en fagtekst om Adams første kone Lilith og undersøge, hvordan hun i dag bliver portrætteret i tv-serier og computerspil. 

 

Forberedelse

> Læs fagtekster til Naturens lyde

DET SKAL I
 

1) Gå i den lokale kirke og hør lydfortællingen om Lilith. 
 

2) Lær om Lilith i Det Gamle Testamente
 

3) Lær om Lilith i 1970’erne
 

4) Lær om Lilith i dag

Formål med opgaven

 

  • I bliver via en lydvandring introduceret til myten om Lilith.
     

  • I lærer om de to skabelsesberetninger og diskuterer kvindens rolle i de to fortællinger.
     

  • I undersøger forskellige billeder af Lilith.
     

  • I perspektiverer til sangen ”Lilith” fra 1970’erne.
     

 

Tidsforbrug: 4-6 lektioner á 45 min. 
 

Fag: Kristendomskundskab

1) Gå i kirke og hør lydfortællingen om Lilith

  1. Først skal I læse teksten om Lilith 
     

  2. Bagefter skal I besøge jeres lokale kirke. Inden I går ind i kirken, skal I på jeres telefon finde lydfortællingen om Lilith 
     

  3. Stil jer to og to foran kirkedøren. Lad de første to starte fortællingen. Efter cirka 3 minutter starter de næste to fortællingen.
     

  4. Der er en fortæller, der guider jer rundt i kirkerummet. I skal gøre, hvad I bliver bedt om i lydfortællingen. Vær stille og tal ikke med hinanden undervejs, men hold fokus på fortællingen og kirkerummet.
     

  5. Når fortællingen er færdig, skal I gå ud på kirkegården og finde et godt sted at sætte jer to og to. Måske står der en bænk, måske kan I finde en god plet på græsset i skyggen under et træ. 
     

  6. Besvar spørgsmålene til kirkevandringen.
     

  7. Sæt jer efterfølgende sammen i større grupper og gennemgå jeres svar. På den måde kan I også hjælpe hinanden, hvis der er noget, der er svært.

 

Elevspørgsmål
 
  • Beskriv Lilith

  • Beskriv Eva

  • Hvordan er der forskel på de to kvinder?

  • Beskriv Adam

  • Hvorfor har han brug for at være alene?

  • Hvorfor ønsker Adam at tale med Lilith?

  • Lilith udfordrer Adam til at mærke efter – kan han det?

  • Lilith udfordrer også Eva – hvordan gør hun det?

  • Lav en plus- og minusliste til hver af de tre personer. Hvilke karaktertræk synes du godt om, og hvilke bryder du dig ikke om?

  • Lilith laver nogle referencer til Jesus – hvilke?

  • De tre personer har alle betalt en pris for det liv, de lever. Hvad er prisen og belønningen for de tre?

Lilith.png
  • Hvordan synes I, at dramatiseringen passer sammen med den mytefortælling, I kender om Lilith? 

  • Hvordan synes I, det fungerer, at I bliver guidet rundt i kirkerummet?

  • Lydfortællingen efterlader lytteren med nogle store spørgsmål, som den enkelte hver især skal tage stilling til i sit liv – hvordan synes I, at det fungerer?

  • Hvad fik lydfortællingen jer til at tænke?

  • Hvordan var det at sidde udenfor på kirkegården og svare på spørgsmålene og snakke om dem. Hvordan var stemningen?

Print opgaven og tag den med ud.

2) Lilith i Det Gamle Testamente

  1. Læs de to skabelsesberetninger 
     

  2. Svar på spørgsmålene.

 

Print opgaven og tag den med ud.

Elevspørgsmål
 
  • Undersøg hvad navnet Adam betyder.

  • Undersøg hvad navnet Eva betyder. 

  • Hvordan passer navnene til skabelsesberetningen?

  • Hvordan skabes mennesket i skabelsesberetning 1?

  • Hvordan skabes mennesket i skabelsesberetning 2?

  • Hvilken skabelsesberetning passer til Lilith-myten?

  • Hvordan er kvindens rolle forskellig i de to beretninger?

  • Hvorfor tror I, at fortællingen om Lilith ikke er medtaget i Bibelen?

  • Hvorfor er der på et tidspunkt skabt en fortælling om Lilith?

  • Hvilken betydning har fortællingen haft for forståelsen af verden?

3) Lilith i 1970'erne

  1. Undersøg den danske rødstrømpebevægelse i 1970’erne.
     

  2. Myten om Lilith blev omskrevet til en kampsang. Hør kampsangen sunget af Lone Kellermann. 
     

  3. Svar på spørgsmålene.

 

Elevspørgsmål
 
  • Skriv kort hvad hver enkelt strofe handler om.

  • Hvordan beskrives Adam – og hvordan sammenlignes han med manden som køn?

  • Der er to slags kvinder – hvordan beskrives de?

  • Hvordan bliver Lilith brugt i kvindekampen?

  • Hvordan passer sangteksten til det, I kender til myten om Lilith?

4) Lilith i dag 

1) Lilith er en mytefigur, der er over 3000 år gammel, men hun er ikke glemt i dag. Hun er tegnet i gamle kalkmalerier og fremhæves i tv-serier og computerspil. Gå på nettet og undersøg hvordan hun ser ud.
 

  • Hvad har de mange billeder til fælles?
     

  • Er der billeder af hende, der skiller sig ud?
     

2) Find en tv-serie/computerspil, hvor hun er nævnt. Hvad er hendes funktion i fortællingen?

Til læreren

FAGLIGE MÅL

Kristendomskundskab

  • Eleven kan tolke centrale fortællinger fra Det Gamle og Det Nye Testamente i et nutidigt og historisk perspektiv. 

  • Eleven har viden om de bibelske fortællingers spor i kulturen i et nutidigt og historisk 2. perspektiv.

bottom of page