På kirkebesøg med Lilith
INTRO
I dette forløb skal I på et lidt anderledes kirkebesøg. I skal opleve kirkerummet, mens I går rundt med en lydfortælling i ørene. I skal læse de to skabelsesberetninger fra Bibelen, en fagtekst om Adams første kone Lilith og undersøge, hvordan hun i dag bliver portrætteret i tv-serier og computerspil.
Forberedelse
> Læs fagtekster til Naturens lyde
DET SKAL I
1) Gå i den lokale kirke og hør lydfortællingen om Lilith.
2) Lær om Lilith i Det Gamle Testamente
3) Lær om Lilith i 1970’erne
4) Lær om Lilith i dag
Formål med opgaven
-
I bliver via en lydvandring introduceret til myten om Lilith.
-
I lærer om de to skabelsesberetninger og diskuterer kvindens rolle i de to fortællinger.
-
I undersøger forskellige billeder af Lilith.
-
I perspektiverer til sangen ”Lilith” fra 1970’erne.
Tidsforbrug: 4-6 lektioner á 45 min.
Fag: Kristendomskundskab
1) Gå i kirke og hør lydfortællingen om Lilith
-
Først skal I læse teksten om Lilith
-
Bagefter skal I besøge jeres lokale kirke. Inden I går ind i kirken, skal I på jeres telefon finde lydfortællingen om Lilith
-
Stil jer to og to foran kirkedøren. Lad de første to starte fortællingen. Efter cirka 3 minutter starter de næste to fortællingen.
-
Der er en fortæller, der guider jer rundt i kirkerummet. I skal gøre, hvad I bliver bedt om i lydfortællingen. Vær stille og tal ikke med hinanden undervejs, men hold fokus på fortællingen og kirkerummet.
-
Når fortællingen er færdig, skal I gå ud på kirkegården og finde et godt sted at sætte jer to og to. Måske står der en bænk, måske kan I finde en god plet på græsset i skyggen under et træ.
-
Besvar spørgsmålene til kirkevandringen.
-
Sæt jer efterfølgende sammen i større grupper og gennemgå jeres svar. På den måde kan I også hjælpe hinanden, hvis der er noget, der er svært.
Elevspørgsmål
-
Beskriv Lilith
-
Beskriv Eva
-
Hvordan er der forskel på de to kvinder?
-
Beskriv Adam
-
Hvorfor har han brug for at være alene?
-
Hvorfor ønsker Adam at tale med Lilith?
-
Lilith udfordrer Adam til at mærke efter – kan han det?
-
Lilith udfordrer også Eva – hvordan gør hun det?
-
Lav en plus- og minusliste til hver af de tre personer. Hvilke karaktertræk synes du godt om, og hvilke bryder du dig ikke om?
-
Lilith laver nogle referencer til Jesus – hvilke?
-
De tre personer har alle betalt en pris for det liv, de lever. Hvad er prisen og belønningen for de tre?
-
Hvordan synes I, at dramatiseringen passer sammen med den mytefortælling, I kender om Lilith?
-
Hvordan synes I, det fungerer, at I bliver guidet rundt i kirkerummet?
-
Lydfortællingen efterlader lytteren med nogle store spørgsmål, som den enkelte hver især skal tage stilling til i sit liv – hvordan synes I, at det fungerer?
-
Hvad fik lydfortællingen jer til at tænke?
-
Hvordan var det at sidde udenfor på kirkegården og svare på spørgsmålene og snakke om dem. Hvordan var stemningen?
Elevspørgsmål
-
Undersøg hvad navnet Adam betyder.
-
Undersøg hvad navnet Eva betyder.
-
Hvordan passer navnene til skabelsesberetningen?
-
Hvordan skabes mennesket i skabelsesberetning 1?
-
Hvordan skabes mennesket i skabelsesberetning 2?
-
Hvilken skabelsesberetning passer til Lilith-myten?
-
Hvordan er kvindens rolle forskellig i de to beretninger?
-
Hvorfor tror I, at fortællingen om Lilith ikke er medtaget i Bibelen?
-
Hvorfor er der på et tidspunkt skabt en fortælling om Lilith?
-
Hvilken betydning har fortællingen haft for forståelsen af verden?
3) Lilith i 1970'erne
-
Undersøg den danske rødstrømpebevægelse i 1970’erne.
-
Myten om Lilith blev omskrevet til en kampsang. Hør kampsangen sunget af Lone Kellermann.
-
Svar på spørgsmålene.
Elevspørgsmål
-
Skriv kort hvad hver enkelt strofe handler om.
-
Hvordan beskrives Adam – og hvordan sammenlignes han med manden som køn?
-
Der er to slags kvinder – hvordan beskrives de?
-
Hvordan bliver Lilith brugt i kvindekampen?
-
Hvordan passer sangteksten til det, I kender til myten om Lilith?
4) Lilith i dag
1) Lilith er en mytefigur, der er over 3000 år gammel, men hun er ikke glemt i dag. Hun er tegnet i gamle kalkmalerier og fremhæves i tv-serier og computerspil. Gå på nettet og undersøg hvordan hun ser ud.
-
Hvad har de mange billeder til fælles?
-
Er der billeder af hende, der skiller sig ud?
2) Find en tv-serie/computerspil, hvor hun er nævnt. Hvad er hendes funktion i fortællingen?
Til læreren
FAGLIGE MÅL
Kristendomskundskab
-
Eleven kan tolke centrale fortællinger fra Det Gamle og Det Nye Testamente i et nutidigt og historisk perspektiv.
-
Eleven har viden om de bibelske fortællingers spor i kulturen i et nutidigt og historisk 2. perspektiv.