Forløb til NATURENS LYDE
Fuglestemmer i skoven
I denne opgave skal I lære om fugle og fuglestemmer. I skal ud i skoven og lege fuglebingo, og når I kommer tilbage til skolen, skal I lege gæt og grimasser med fuglearter.
Optag en ordløs lydvandring
I dette forløb skal I have fokus på de mange forskellige lyde, der er omkring jer. I skal åbne jeres ører for, hvad der er særlige lyd-kendetegn for bestemte områder og forsøge at finde lyde, som I normalt ikke ville lægge mærke til. I skal ud i naturen eller nærområdet og optage forskellige lyde, som I bagefter klipper sammen til en ordløs lydvandring.
Producer en audiowalk
I dette forløb skal I lære om audiowalks og selv indspille en audiowalk, hvor I inddrager konkrete steder i nærmiljøet. Til sidst skal I lytte til hinandens audiowalks, mens I bevæger jer rundt på det sted, hvor fortællingen foregår.
På kirkebesøg med Lilith
I dette forløb skal I på et lidt anderledes kirkebesøg. I skal opleve kirkerummet, mens I går rundt med en lydfortælling i ørene. I skal læse de to skabelsesberetninger fra Bibelen, en fagtekst om Lilith og undersøge, hvordan hun i dag bliver portrætteret i tv-serier og computerspil.
Som man råber i skoven
I dette forløb skal I lære om lyd, og hvordan musik og fysik hænger sammen. I skal lave forskellige øvelser med lyd og lave et lille stykke musik, hvor I afprøver det, I har lært.
Skovkoncert
I dette forløb skal I lære om tidlige instrumenter og derefter ud i skoven og lave musik uden brug af musiklokalets instrumenter. Til sidst skal I optage og opføre jeres musikstykke for resten af holdet.
Dans og spil et sted
I dette forløb skal I arbejde med at gengive et steds særlige kendetegn gennem bevægelse, dans, rytmer, musik og eventuelt tegning. I skal udføre nogle forskellige opgaver og komponere et stykke musik.