Forløb til STENALDERHJERNEN
Tag på by-/naturvandring
I skal ud og opleve, hvilken forskel det gør, om man opholder sig i en støjende by eller i den rolige natur. I skal derfor ud i to meget forskellige miljøer og være stille både sammen og hver for sig. Undervejs skal I registrere, hvad I sanser, og hvilke tanker der går gennem hovedet. Hjemme på skolen arbejder I videre med jeres oplevelser ved at skrive et essay.
Naturens spisekammer
I skal gå på opdagelse i naturen og lære dens spisekammer at kende. Den danske natur byder på lækre urter, svampe, tang, nødder og bær, som kan indsamles og bruges til madlavning. Det kalder man også for at sanke. Hjemme på skolen skal I tilberede en ret, hvor mindst én af råvarerne indgår. God appetit!
Evolutionen på en kridtstreg
I dette forløb bliver I klogere på jordens dramatiske historie, som den har udviklet sig gennem katastrofer og massedød, og før vi mennesker kom til. I skal lave en tidslinje over vigtige nedslag i jordens historie og kigge fremad; er vi på vej mod den sjette masseuddøen?
Byg et insekthotel
Rundt om i verden bliver der færre og færre insekter, fordi deres levesteder forsvinder. Det påvirker mange planter og dyr, som er afhængige af insekterne. Derfor skal I nu ud og samle materialer og bygge et insekthotel, hvor insekterne kan bo, overvintre, lægge æg og skjule sig for rovdyr.
CO2-målinger i skoven
I denne opgave skal I en tur i skoven og beregne, hvor meget CO2 et træ kan oplagre. I skal også regne på effekten af de danske skove, og I skal vurdere, hvor mange træer der skal til for at neutralisere vores samlede CO2-udledning.
Skolens forbrug af papir
I dette forløb skal ud og finde planter, som I skal bruge til at fremstille jeres eget papir. I lærer, hvordan man fremstiller og genbruger papir. I skal også beregne skolens papirforbrug og komme med forslag til, hvordan man kan genanvende og dermed nedbringe forbruget.
Tænd bål og lær om forbrændingsprocesser
I denne opgave skal I lære om forbrænding og brandtrekanten, og hvordan man slukker ild. I skal også sætte jer ind i den naturvidenskabelige arbejdsmetode. Bagefter tager I ud for at tænde et bål og lave forsøg med forbrænding.
Osmoseforsøg - kog kartofler over bål
I denne opgave skal I lave et osmoseforsøg med kartofler over bål. I skal undersøge, hvad der sker, hvis I koger en kartoffel i henholdsvis saltet og usaltet vand, hvordan man laver den bedste kartoffelmos, og hvordan slatne gulerødder kan blive sprøde igen. Til sidst skal I tegne en model, der forklarer principperne bag jeres forsøg